· 

Landing, why or why not?

Zo hier waren we weer met nog een blogpost van mij. Vanuit minicase 1 werd er in mijn tussentijdse assessment aangegeven dat er vele voor en tegens zijn voor het implementeren van een landing pagina. Zo werd er mij een link gestuurd van greaterdanorequalto.com waarin duidelijk werd aangegeven waarom je je tijd niet zou moeten verspillen met het maken van een landing pagina. Ik ga in deze blogpost jullie uitleggen waarom ik vind dat dit onzin is en een landing pagina kan bijdragen aan het succes van een webpagina. 

De eerste argumenten die in het artikel voorkomen zijn dat men beter kan focussen op dingen die een groot verschil kunnen maken en het leven makkelijker maken. Daar ben ik het totaal niet mee eens, uiteraard zijn er meer onderdelen van de website belangrijk, maar een landing pagina kan hier zeker een van zijn. Voor pagina's waar mensen vaker gebruik van maken kan het zeker belangrijk zijn om deze mensen van tevoren een keer uit te leggen waar men alles kan vinden. Een landing pagina maakt het leven van deze gebruikers dan vanaf moment 1 makkelijker en maakt het verschil tussen wel of niet snappen van de pagina of zelfs wel of niet gebruik maken van deze pagina. Daarbij maakt het ten opzichte van de gebruikers een goede indruk waarbij zij zien dat de gebruiksvriendelijkheid voorop staat op de website. 

Daarbij wordt aangegeven dat bij het maken en opstarten van een website het gelijk implementeren van een landing pagina als belemmerend ervaren kan worden, wat misschien wel een goed argument kan zijn, maar over het rekening houden met de uiteindelijk toch implementeren van een landing pagina wordt niet gesproken. Hier hebben we het dus ook over een gebrek aan complete informatie. Een landing pagina zal dan ook uiteindelijk wel geïmplementeerd worden als het aan mij ligt. 

Vervolgens wordt er gekeken wat je zogenaamd in plaats van het maken van een onboarding zou moeten doen, waarbij blijkbaar ook niet uitgebreid gekeken is naar de stappen in het proces. Het praten met je toekomstige klanten bijvoorbeeld is uiteraard erg belangrijk, maar behoord voor het maken van een landing en dus ook de rest van de website al vaak gebeurt te moeten zijn. Het is belangrijk dat je klanten snappen waar je het over hebt en wat zij op je website kunnen vinden en of doen. Vooral bij een website waarbij een actie van deze klanten nodig is, is dan een landing pagina belangrijk om uit te legen hoe ze hetgeen kunnen doen wat ze behoren te doen.

Daarbij geven ze ook aan dat het belangrijk is om te gaan testen en kijken hoe de eerste keer gebruiken verloopt en dit versimpelen. Het is wel erg grappig dat dit aangegeven wordt, want tijdens het laten zien van het prototype bij de opdrachtgever werd aangegeven dat men die landing pagina wel erg handig vond en dat bij de basis voor deze opdracht erg veel vragen opriep bij de gebruikers. Deze ervaringen hadden wij dus als projectgroep vertaald naar een versimpelde UI met een landing bij het eerste gebruik.

Een alternatief voor zo'n landing pagina en de mogelijkheid om deze er weer bij te pakken bij vragen wordt in dit artikel vermeld. Dit wordt een "Concierge setup" genoemd, waarbij de mogelijkheid er is om met het bedrijf te bellen en het door te spreken. Dit is uiteraard een goed idee, maar de opdrachtgever gaf bij het begin van het project aan, zoals hierboven ook al genoemd is, dat de gebruikers van het huidige platform erg vaak belden met vragen en dat ze dit zo veel mogelijk wilden voorkomen. Daarvoor is een landing pagina uiteraard ideaal. Hoe simpel je de interface ook maakt, mensen zullen altijd vragen hebben. En ook al skippen de helft van de gebruikers de landing, ze kunnen bij vragen altijd nog weer teruggrijpen op deze landing pagina. 

Dus, landing, wel of niet doen? Ik zeg van wel. Het zorgt ervoor dat men van je website gaat houden, het wil gebruiken, het ook kan gebruiken en vooral ook belangrijk, het zal gebruiken. Het toont een vorm van begrip voor de gebruikers en zorgt voor een connectie tussen de website en de gebruiker.