· 

Terugblik 12 Oktober

Zo daar waren we weer. Aangezien de afgelopen weken binnen Minicase 2 zo druk waren dacht ik even verstandig te zijn en tot vandaag te wachten met deze blogpost. Uiteindelijk door deze drukte wel echt producten aan kunnen leveren waar we allemaal trots op mogen zijn.

 

Om terug te blikken naar de 1e minicase moest ik toch even alle bestanden terug kijken en even naar mijn blogpost van deze minicase kijken. Doordat je korter bezig bent met een case en daarna gelijk weer doorgaat met een andere is het vergeten van deze dingen erg makkelijk.. Minicase 2 is natuurlijk wat makkelijker terug te halen. 

 

In de eerste minicase heb ik mij onder andere bezig gehouden met concurrentieonderzoek. Dit heb ik tot dusverre uitgevoerd door middel van deskresearch. Hier ben ik op dit moment ook mee bezig voor het TGIF project. Hierbij maak ik ook gebruik van de tips voor een concurrentieanalyse die op Plannable.nl genoemd worden. Daarbij hoort onder andere het in kaart brengen van de kansen en waar concurrenten verzuimen of minder actief zijn. Daarnaast het opstellen van een SWOT analyse zal hier ook gaan gebeuren.  

Vanuit de door andere groepsleden opgestelde persona's hebben wij in minicase 2 een Custommer Journey Map gemaakt met z'n allen. De techniek voor deze Custommer Journey Map komt van Richard Schrader en heeft betrekking op en de huidige versie, en de beoogde versie van het dashboard. Daarbij geven wij aan wat de gemoedstoestanden zouden zijn bij de huidige versie, waarna wij eronder aangeven wat in de fases zou moeten zijn om het te verbeteren, zoals bijvoorbeeld in het inlogscherm een "wachtwoord vergeten" knop. 

Daarnaast hebben wij ons bij het dashboard bezig gehouden met de Heuristieken van Nielsen. Daarbij heb ik samen met een groepsgenoot (Ramon) eerst onderzocht wat de heuristieken inhielden en deze beschreven. Daarna hebben we samen het dashboard geanalyseerd en alle punten genoteerd. Vanuit daar hebben wij een conclusie geschreven die in het caserapport en in het adviesrapport beschreven staat. 

 

Het adviesrapport heb ik mij in beide minicases ook bezig mee gehouden. Daarbij hebben wij in minicase 1 het grotendeels met zijn allen samen ingevuld. In minicase 2 heb ik samen met Richard het adviesrapport opgesteld, waarbij ik mij vooral gefocust heb op het gedeelte van het dashboard, waar ik ook mee bezig was geweest in het project.

 

Het dashboard hebben wij, naast de applicatie, ook een prototype van gemaakt. Na een aantal conceptarts hiervan met de groep te bespreken, heb ik samen met Harpreet gewerkt aan de uiteindelijke uitwerking in Figma. Daarnaast heb ik in minicase 1 ook gewerkt aan het prototype voor de online designatelier. Vanuit deze ervaringen en her en der wat tutorials te kijken of webpagina's door te lezen kan ik zeggen dat ik veel geleerd heb van Figma. Ik weet nu hoe ik animaties kan maken, maar ook hoe ik ervoor kan zorgen dat ik een beter overzicht heb van alle onderdelen in mijn prototype, daarbij gaat het om groepen, lagen, maar ook om het maken van frames en hoe je deze kan bewerken. Daarnaast kan ik mijn prototype klikbaar maken. Ook heb ik geleerd hoe ik een duidelijke stylesheet kan maken in Figma. Uiteindelijk heb ik ook geleerd dat ik binnen Figma allemaal bestanden kan vinden binnen de Figma community waarbij ik allemaal icoontjes, tekeningen en mockups kan vinden. 

 

In mijn tutorialweek heb ik mij bezig gehouden met Parrallax animaties. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van Visual Studio Code en een hele boel webpagina's en tutorials om dit voor elkaar te krijgen. Voor de uitgebreide toelichting hiervan zou ik willen verwijzen naar de blogpost hierover onder het kopje Tutorials.